Vikend koji smo toliko čekali, konačno je stigao! U petak 15. ožujka 2019. bit će točno 111 dana od posljednje utrke Formule 1 u 2018. godini. U tom periodu veselili smo se predstavljanju bolida, predsezonskim testovima, kratili vrijeme raspravama o raznoraznim temama… Ali u petak, u noćnim satima po hrvatskom vremenu, kreće ono pravo. Kreće prvi natjecateljski vikend u 2019.

Kreće nova sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 – 70. po redu!

Mnogo je tinte proliveno u ovim zimskim mjesecima s ciljem predviđanja svega onoga što će se događati na utrkama u 2019. Teško je sada u najavi prve utrke otkriti nešto nepoznato, ali evo pregleda nekih ključnih informacija uoči Velike nagrade Australije.

Krenimo od timova. I ove godine ih je deset, ali bilo je nekih važnih promjena. Sauber je jačanjem sponzorskog ugovora promijenio ime u Alfa Romeo Racing, a nakon promjene vlasnika, iz svijeta Formule 1 izbrisan je naziv Force India. Sada je tu Racing Point F1 Team.

Red Bull Racing promijenio je dobavljača motora. Prekinuta je 12-godišnja suradnja s Renaultom i Bikove će od 2019. pokretati Hondina pogonska jedinica. Jedna važna promjena vezana je uz Ferrari, koji za 2019. ima novog šefa momčadi. Mattia Binotto četvrti je šef Ferrarijeve momčadi u posljednjih pet godina i nadaju se u Maranellu da će donijeti prekid sušnog razdoblja.

Period između sezona obilježio je izuzetno veliki broj promjena u vozačkim postavama. Samo dvije momčadi nastupit će u Melbourneu s vozačima, s kojima su i završili prethodnu sezonu – Mercedes i Haas F1 Team. Samo osam vozača ostalo je na istim pozicijama, za volanima istih bolida koje su vozili lani.

Na gridu imamo dva povratnika. Jedan je Rus Daniil Kvjat, koji je nakon seljakanja iz Toro Rossa u Red Bull pa natrag, pred kraj 2017. naprasno izbačen iz Formule 1. Prošle godine bio je razvojni vozač Ferrarija, a onda i treći put u karijeri postao vozač Toro Rossa. Fanovi sporta posebno su pozdravili povratak Poljaka Roberta Kubice, čija je karijera u Formuli 1 imala uzlaznu putanju sve do teške nesreće na rallyju u Andori, početkom 2011. Dugo je trajala kampanja da se Kubicu vrati u Formulu 1, a to se napokon i dogodilo njegovim dolaskom u Williams.

Prvu utrku u Formuli 1 na VN Australije odradit će trojica debitanata. Lando Norris u bolidu McLarena, George Russell u bolidu Williamsa i Alexander Albon u bolidu Toro Rossa. Mogli bismo zapravo reći da imamo tri i pol debitanta jer Antonio Giovinazzi također ulazi u svoju prvu pravu sezonu u Formuli 1. Vozio je dvije utrke za Sauber 2017. kao zamjena za Wehrleina, ali to je bilo za zaborav i tek ćemo ove sezone vidjeti kakve su njegove realne mogućnosti.

Kalendar natjecenja doživio je minimalne promjene u odnosu na 2018. Nema novih utrka, niti novih staza. Priča je malo rastegnuta pa sezona počinje tjedan dana ranije, a završava tjedan dana kasnije. Samo se jedna promjena dogodila u redoslijedu utrka pa će vozači ove godine prvo u Meksiko (27.10.), a onda u SAD (3.11.).

Formula 1 imat će u 2019. i novog direktora utrka. Nažalost, samo dan prije prvog slobodnog treninga za Veliku nagradu Australije, svijet Formule 1 rastužila je vijest o smrti Charlieja Whitinga. Vikend u Melbourneu zasigurno će proteći u odavanju počasti tom velikom sportskom djelatniku, koji je funkciju direktora utrka obnašao više od dva desetljeća.

Što se tiče sportskih pravila, uvedena je novost da će se jedan bod za Svjetsko prvenstvo dodjeljivati vozaču koji u utrci odveze najbrži krug, a vezano za tehnička pravila, glavna promjena dogodila se u segmentu aerodinamike bolida. Cilj je bio da se vozačima olakša praćenje drugog bolida, a samim time i pretjecanje. Je li cilj ispunjen doznat ćemo na utrkama, a kakve su promjene doživjeli bolidi objašnjava James Allison, tehnički direktor Mercedesa.

O VELIKOJ NAGRADI AUSTRALIJE…

Velika nagrada Australije uključena je u kalendar Svjetskog prvenstva Formule 1 1985. Prvih 11 izdanja održano je na stazi Adelaide, a od 1996. do danas utrka se održava na stazi Albert Park u Melbourneu. Ovo je 22. put da upravo na toj stazi kreće nova sezona Formule 1.

Najviše pobjeda u Australiji ima Michael Schumacher – četiri. Po tri puta slavili su Jenson Button i Sebastian Vettel, a po dvije pobjede u tom periodu od 1985. do danas imaju Prost, Berger, Senna, Hill, Coulthard, Räikkönen, Hamilton i Rosberg. Konstruktorski, McLaren ima 11 pobjeda na Velikoj nagradi Australije u Formuli 1, Ferrari devet, Williams pet, a Mercedes tri.

Sama staza, iako je ulična, ne može se uspoređivati s Monte Carlom ili Singapurom, gdje ima mnogo snažnih kočenja. Albert Park je mnogo tečnija staza i ima brzih zavoja. Najveći problem za vozače je nedostatak gripa, a ponekad je i dosta teško zagrijati gume na optimalnu temeperaturu.

Postoje dva mjesta za pretjecanje – jedno je na snažnom kočenju za zavoj broj 3, a drugo nakon brze kombinacije zavoja 11 i 12 pa na kočenju za zavoj 13. Vozači u tim zonama mogu koristiti i pomoć DRS-a, kao i na startno-ciljnom pravcu.

Satnica za VN Australije izgleda ovako:

Petak 15. ožujka         1. slobodni trening   02:00-03:30
                         2. slobodni trening   06:00-07:30
Subota 16. ožujka        3. slobodni trening   04:00-05:00
                         Kvalifikacije         07:00-08:00
Nedjelja 17. ožujka      Utrka                 06:10

Vozači su odabrali setove guma za prvi natjecateljski vikend u sezoni na sljedeći način…

Svi vozači napeto iščekuju prvu utrku sezone, ali za jednoga je dolazak u Melbourne ipak nešto posebno. Riječ je naravno o Danielu Ricciardu, kojemu je to domaća utrka. Ove godine prvi put dolazi kao vozač Renaulta pa se može očekivati mnogo “žutila” na tribinama. Sreće na domaćoj utrci do sada baš i nije imao, najbolji rezultat su mu četvrta mjesta iz 2016. i 2018.

“Jako sam uzbuđen jer će moja prva utrka za Renault ujedno biti i moja domaća utrka. Početak sezone uvijek stvara posebnu atmosferu, a sada je to dodatno pojačano činjenicom da imam novi tim. Zaokružio sam ovaj datum na kalendaru istog dana kad je objavljeno da prelazim u Renault.”

“Krug stazom sastoji se od vrlo brzih i srednje brzih dijelova. Sve se događa jako brzo u ovim modernim bolidima s mnogo potisne sile. Ima nekoliko pozicija na kojima je moguće pretjecati, ali morate biti doista odlučni u tome. Završni dio kruga je nešto sporiji, a jako je važan izlazak iz posljednja dva zavoja na startno-ciljnu ravninu”, objasio je Ricciardo.

Krug Albert Parka pogledajte u onboard snimci Sebastiana Vettela, a želite li se prisjetiti prošlogodišnje utrke, to možete učiniti ovdje.

Vremenska prognoza za Melbourne najavljuje stabilno i suho vrijeme. Tijekom vikenda ne bi trebalo biti kiše, već se očekuje uglavnom sunčano vrijeme uz najviše dnevne vrijednosti temperature zraka između 20 i 25 stupnjeva Celzija.

A prognoza rezultata? Za prvu utrku sezone uistinu je teško nešto prognozirati jer je previše upitnika. Predsezonski testovi dali su određene pokazatelje forme, ali na temelju toga ipak se ne mogu donositi konkretni zaključci, budući da ostaje nepoznanica koliko je koja momčad otkrila karte.

Postoji nekakav općeniti stav da je Ferrari trenutačno u maloj prednosti u odnosu na Mercedes. Sebastian Vettel slavio je na posljednja dva izdanja Velike nagrade Australije pa bismo mogli njega gurnuti u ulogu glavnog favorita. Sa zanimanjem će se pratiti kakav će biti odnos brzine između Vettela i mladog Leclerca te hoće li i koliko Mercedes doista kaskati za Ferrarijem.

Lewis Hamilton prošle je godine osvojio svoj peti naslov prvaka svijeta i još jednom dokazao da ima sve što je potrebno. Talent, brzinu i što je jako važno – mirnoću u određenim situacijama. Svjetsko prvenstvo je maraton, a ne sprint. I zato ne treba unaprijed otpisivati Srebrne strijele, čak i ako doista imaju sporiji bolid od Ferrarija.

“Možda ćemo Ferrariju biti bliže nego što ljudi misle. Možda će razlika biti veća od očekivane. Jednostavno ne znamo što imaju u rukavu”, izjavio je u najavi utrke Lewis Hamilton.

Veliko pitanje su mogućnosti Red Bull Racinga s Hondinim motorom. Iz momčadi redom stižu vrlo pozitivna razmišljanja i pohvale na račun suradnje s Japancima, no Australija će otkriti pravo stanje stvari. Koje su realne mogućnosti bolida i čemu se Max Verstappen i društvo ove sezone doista mogu nadati. Red Bull za pobjedu u Australiji ne zna od 2011.

Sljedeća predviđanja za novu sezonu kažu da bi sredina poretka mogla biti neizvjesnija nego ikad i teško se s tom tvrdnjom ne složiti. Renault doduše ima aspiracije približiti se vrhu poretka i ciljeve koji nadilaze osvajanje četvrtog mjesta, dok svi ostali timovi ciljaju upravo to – četvrto mjesto ili barem ulazak među prvih pet. Alfa Romeo, Haas, Racing Point, Toro Rosso – sve su te momčadi pune ambicija i velikih najava. McLaren je naučio lekciju prošlih sezona pa je sada mnogo skromniji u najavama, iako na testiranju nije izgledao loše, a Williams se nažalost ponovno susreo s velikom količinom problema i teško će napraviti neki značajniji pomak prema sredini poretka.

Sve te prognoze bit će u Australiji ili potvrđene ili bačene u vjetar, ali najvažnije je da konačno kreće utrkivanje i da će vozači više pričati na stazama, a manje van staza.

Sezona je stigla. Gospodo, upalite motore!