Nakon Velike nagrade Austrije, nesumnjivo najuzbudljivije utrke u dosadašnjem dijelu sezone i utrke koja je donijela prekid Mercedesovog pobjedničkog niza, svijet Formule 1 okrenuo se prema legendarnoj lokaciji – stazi Silverstone na kojoj se od 12. do 14. srpnja održava “okrugla” 70. Velika nagrada Velike Britanije.

Uoči vikenda na Silverstoneu objavljene su dvije važne vijesti. Prvo, McLaren je službeno potvrdio vozačku postavu za 2020. godinu, a drugo, Velika nagrada Velike Britanije riješila je sve nedoumice oko svoje budućnosti.

U proteklih desetak dana svjetski su mediji krenuli s raznoraznim naklapanjima o vozačkim postavama za sljedeću sezonu, no ono što je jedino službeno potvrđeno – Carlos Sainz i Lando Norris bit će vozači McLarena i 2020. godine. Logično je to i razumljivo, s obzirom na jako dobro odrađen prvi dio sezone, a momčad iz Wokinga ovim je potezom dobila stabilnost i mir za nastavak ove te što bolju pripremu za sljedeću godinu.

Otkad je FIA najavila nove utrke u kalendaru za 2020., Velike nagrade Vijetnama i Nizozemske, uz opasku da se broj utrka neće povećavati, bilo je jasno da neke utrke iz ove sezone, u kalendaru za sljedeću neće naći svoje mjesto. Velika nagrada Velike Britanije neće biti jedna od njih.

Svjetska automobilistička federacija i organizatori utrke na Silverstoneu postigli su dogovor i službeno je potvrđen novi petogodišnji ugovor. Odluka je to koja zadovoljava vozače jer su svi redom govorili u prilog Silverstonea, ali i publiku koja itekako voli pratiti utrkivanje na ovoj kultnoj stazi.

A Silverstone doista jest jedna od legendarnih staza, jedna od najpoznatijih u svijetu utrkivanja. U povijesti Formule 1 zauvijek će ostati upisana kao staza na kojoj je 13. svibnja 1950. održana prva utrka Svjetskog prvenstva.

Velika nagrada Velike Britanije dio je Formule 1 od prvog dana bez prekida. Time se još jedino može pohvaliti Velika nagrada Italije. Ovogodišnja utrka predstavlja jubilarno 70. izdanje Velike nagrade Velike Britanije u sklopu Svjetskog prvenstva Formule 1.

Kroz povijest, britanski Grand Prix vozio se na samo tri staze – Silverstone, Aintree i Brands Hatch. Na stazi Aintree vozilo se pet puta u periodu od 1955. do 1962., dok je Brands Hatch bio domaćin utrke svake parne godine od 1964. do 1986. Ipak, Silverstone je ugostio najviše utrka. Ovogodišnja će biti 53. na toj stazi, a od 1987. do danas sve su utrke održane upravo na Silverstoneu.

Konstruktor s najviše pobjeda na Otoku je Ferrari, do sada ih je ostvario 16. Slijede McLaren s 14, Williams s deset, Lotus s osam i Mercedes sa šest pobjeda, od kojih je pet ostvareno uzastopno od 2013. do 2017.

Što se vozača tiče, trojica imaju po pet pobjeda u Velikoj Britaniji, a dvojica su Britanci. Jim Clark koji je s Lotusom nanizao četiri pobjede od 1962. do 1965. pa onda dodao još jednu 1967. te Lewis Hamilton koji je 2008. slavio u McLarenu, a onda četiri puta uzastopno s Mercedesom od 2014. do 2017. I dok je Lewis sve svoje pobjede ostvario na Silverstoneu, Clark je slavio na sve tri britanske staze u Formuli 1.

“Uljez” među Britancima je Alain Prost, koji je pet pobjeda skupio u periodu od 1983. do 1993. s čak četiri različita bolida. Prvo je slavio u Renaultu, zatim dvaput s McLarenom, jednom s Ferrarijem i za kraj 1993. s Williamsom.

Četiri pobjede skupio je još jedan domaći junak, Nigel Mansell, a po tri imaju Jack Brabham, Niki Lauda i Michael Schumacher. Legendarni Nijemac za svoje standarde ima prilično skroman učinak na Silverstoneu, a na toj je stazi zaradio i lom noge 1999.

Od danas aktivnih vozača, uz Hamiltona, samo se dvojica mogu pohvaliti pobjedom u Engleskoj. Kimi Raikkonen pobijedio je 2007. u bolidu Ferrarija, a Sebastian Vettel ima dvije pobjede s različitim timovima. Slavio je u Red Bullu 2009. te prošle godine u Ferrariju.

 

Krug stazom Silverstone kroz povijest se dosta mijenjao, a s današnjom konfiguracijom krug je dugačak 5891 metar. Čak 60 posto kruga vozi se punim gasom i Silverstone je staza na kojoj snaga motora igra važnu ulogu, ali ipak ne presudnu. Nekoliko je kombinacija vrlo brzih i tečnih zavoja koji se prolaze velikim brzinama, u čemu uživaju i vozači i publika.

“Utrkivanje na Silverstoneu je nešto posebno za sve vozače jer radi se o tako cool stazi. Mnogo je brzih dionica. Tehnički je vrlo zahtjevna, posebno prvi dio kruga s novim zavojima. Iskreno, ipak preferiram one starije dijelove s brzim i tečnim zavojima. Ovdje imamo epsku kombinaciju zavoja za Formulu 1 – to su Maggotts, Becketts i Chapel, koji vode na Hangar straight. Mislim da svaki vozač uživa na tom dijelu”, kaže Sebastian Vettel.

Također, staza je poznata kao vrlo zahtjevna za gume pa Pirelli redovito donosi tri najtvrđe komponente, a istu je praksu primijenio i ove godine pa će vozači na raspolaganju imati komponente C1 kao najtvrđu, C2 kao srednju i C3 kao najmekšu.

Ono što komplicira stvari uoči ovogodišnje Velike nagrade Velike Britanije jest činjenica da je Silverstone dobio novi sloj asfalta i to već drugi put u dvije godine. Lani je bilo velikih problema sa zadržavanjem vode na stazi za vrijeme MotoGP vikenda, a novi asfalt svakako će predstavljati izazov za vozače Formule 1 i igrat će važnu odluku pri podešavanju bolida.

“Novi asfalt položen je tek nedavno pa će biti zanimljivo vidjeti kakav će biti efekt na ovo natjecanje. To bi moglo ionako brzu stazu učiniti još bržom. Nominirali smo iste komponente guma kao prošle godine, što bi trebalo odgovarati zahtjevima ove staze. Stres u zavojima ovdje je među najvećima u godini, uz staze Spa i Suzuka. Definitivno će biti nekih nepoznanica uoči utrke na Silverstoneu, a to će učiniti prikupljanje podataka na treninzima još važnijim”, najavljuje Mario Isola iz Pirellija.

Pri odabiru setova guma, agresivnim pristupom istaknuo se Renault, čiji će vozači na raspolaganju imati čak deset setova najmekše komponente. Njihovi rivali iz McLarena odabrali su po osam setova softa i četiri mediuma, baš kao i vozači Mercedesa. Društvo iz Ferrarija i Red Bulla odabralo je devet setova najmekših guma, a tri seta komponente C2.

Vremenskom prognozom najviše su se zamarali u Mercedesu, nakon velikih problema s visokim temperaturama koje su vladale u Austriji. Toto Wolff uzdao se u ne pretjerano vruća britanska ljeta i želja mu se ispunila. Budući da govorimo o Velikoj Britaniji, kiša je uvijek moguća, ali prema vremenskim prognozama vikend bi trebao proći bez nekih ozbiljnijih padalina, a najviše dnevne temperature trebale bi se kretati oko 20°C.

Za sve fanove Formule 1 u Hrvatskoj, satnica je identična kao za prošle utrke. Kvalifikacije su u subotu u 15 sati, a start utrke zakazan je za nedjelju, 14. srpnja u 15:10.

VN Velike Britanije, Silverstone (Silverstone Circuit), 12. - 14.srpnja 2019.
Petak 12. srpnja         1. slobodni trening   11:00-12:30
                         2. slobodni trening   15:00-16:30
Subota 13. srpnja        3. slobodni trening   12:00-13:00
                         Kvalifikacije         15:00-16:00
Nedjelja 14. srpnja      Utrka                 15:10

Mercedes je na Velikoj nagradi Austrije osvojio “samo” 25 bodova, što je daleko najlošiji učinak u ovoj sezoni za momčad koja je prethodno imala deset pobjeda u nizu. Bez obzira na to, situacija u Prvenstvu uoči dolaska na Silverstone, za Srebrne strijele je više nego komotna. Drugoplasirani Ferrari za Mercedesom zaostaje 135, a Red Bull 194 boda.

U poretku vozača Lewis Hamilton ima 31 bod prednosti u odnosu na timskog kolegu Valtterija Bottasa. Prošle godine nije uspio postati prvi vozač s pet uzastopnih pobjeda na VN Velike Britanije, ali ove godine kreće u novi napad kako bi ostvario svoju ukupno šestu pobjedu i izbio na vrh ljestvice pobjednika, ispred Clarka i Prosta. Britanac će tražiti i svoj sedmi britanski pole position, a u prilici je osvojiti peti zaredom.

Nema sumnje da su bolidi Mercedesa ponovno glavni favoriti za pobjedu na Silverstoneu. Iako je prošle godine Vettel pobijedio, u Ferrariju ne očekuju da će staza pretjerano odgovarati njihovom bolidu, koji se i dalje muči s brojnim nedostacima.

”Ne očekujemo da će nam staza odgovarati, ali smo vidjeli do sada u sezoni da se sve to može vrlo brzo promijeniti. Donosimo još neka poboljšanja na bolidu, s kojima se nadamo da ćemo smanjiti zaostatak za Mercedesom. Isto tako, ova utrka će nam zapravo biti test da vidimo koliko smo se približili vodećoj momčadi na ovakvim stazama”, rekao je šef Ferrarijeve momčadi Mattia Binotto.

Red Bull Racing, nakon pobjede Verstappena na Red Bull Ringu, na Otok dolazi s pojačanim optimizmom. Bit će to 275. utrka u povijesti za momčad iz Milton Keynesa, ali ipak je teško vjerovati da bi mogli ponoviti “austrijsko čudo”.

“Kao vozač Max je u životnoj formi. U posljednjih 12 mjeseci on je bio najbolji vozač na svijetu. Kako da to potkrijepim? On nije u najboljem bolidu, ali ako pogledate rezultate od utrke u Montrealu prošle godine i neke njegove nastupe, praktično nije napravio nijednu pogrešku u tom periodu”, poručuje šef Red Bullove momčadi.

Dok Max proživljava izvrsne trenutke svoje karijere i dok Christianu Horneru ponestaje epiteta za nizozemskog vozača, u drugom dijelu garaže sasvim suprotno raspoloženje. Pierre Gasly hitno treba dobar rezultat, pozicija u momčadi opasno mu je ugrožena, a čini se da teško izlazi na kraj s tim pritiskom.

Od momčadi iz sredine poretka, najviše se sada očekuje od McLarena, koji je u odličnoj formi. Posljednje dvije utrke Sainz i Norris završili su u Top 10 i značajno se odvojili od Renaulta, koji će na Silverstoneu tražiti iskupljenje za očajan vikend u Austriji. U poretku konstruktora razlika je sada 20 bodova i Francuzi moraju dobro zapeti da bi se vratili na četvrto mjesto.

Alfa Romeo Racing u Austriji je prvi put ove sezone imao dvojicu među osvajačima bodova. Giovinazziju je vjerojatno pao ogroman teret s leđa kad je osvojio prvi bod pa bi mogao opuštenije pristupati sljedećim utrkama. Kimi pak ima lijepe uspomene sa Silverstonea. Osim spomenute pobjede, ukupno ima sedam postolja na VN Velike Britanije, a od aktivnih vozača rekorder je po broju najbržih krugova utrke. Ima četiri – s McLarenom ’05, s Ferrarijem ’07 i ’08 te s Lotusom ’12.

Racing Point, Toro Rosso i Haas ekipe su koje na Otok stižu opterećene brigama i slabijim rezultatima. Nijedan vozač spomenutih ekipa nije osvojio bodove na utrkama u Francuskoj i Austriji pa im je na Silverstoneu prijeko potreban dobar plasman, žele li se vratiti u borbu za barem peto mjesto konstruktorskog poretka.

 

Williams ovoga tjedna slavi 50 godina djelovanja u Formuli 1 legendarnog Sir Franka Williamsa, ali prava je šteta da takvu lijepu obljetnicu ne mogu okruniti i dobrim rezultatom. Russell i Kubica vjerojatno će se opet boriti jedino za izbjegavanje posljednjeg mjesta.

Za kraj najave, uživajte u krugu Silverstoneom, koji je Lewisu Hamiltonu 2018. donio četvrti uzastopni pole position na VN Velike Britanije.