Pravila koja će stupiti na snagu od 2021. godine trebala bi iz korijena promijeniti izgled Formule 1, a prve konkretne informacije o tome kako će budućnost sporta izgledati predstavljene su javnosti.

Rok za donošenje novih pravilnika ističe krajem listopada i na pravilima se još uvijek radi, ali društvo iz FIA-e i Formule 1 odlučilo je predstaviti četiri ključne točke novih pravila. Nicholas Tombazis, Pat Symonds i Ross Brawn inženjeri su s golemim iskustvom u Formuli 1, a nova pravila predstavili su kroz četiri osnovna principa.

1. Bolidi s kojima će utrkivanje biti bolje

Prva točka odnosi se na konstruiranje bolida s kojima se lakše utrkivati. To se ponajprije odnosi na aerodinamiku bolida, koja bi trebala doživjeti velike promjene.

Prema procjenama, današnji bolidi zbog kompliciranog aerodinamičkog dizajna pri praćenju drugog bolida gube oko 50% downforcea. Prema Nicholasu Tombazisu, FIA-inom čelniku za tehnička pitanja bolida jednosjeda, od 2021. trebao bi se dogoditi veliki napredak, a veliku ulogu u generiranju downforcea trebao bi preuzeti tzv. ground effect (downforce se stvara ispod bolida). To će rješenje sasvim promijeniti način na koji će bolidi generirati potisnu silu, a već je korišteno u Formuli 1 tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća.

“S bolidima za 2021. godinu, od ovih 50% gubitka downforcea pri praćenju drugog bolida, trebali bismo doći na gubitak od svega 5-10%. Dogodit će se velika redukcija gubitka downforcea pri praćenju drugog bolida”, ističe Tombazis.

Još jedna velika promjena tiče se guma, budući da Formula 1 prelazi s 13-inčnih na 18-inčne gume, a Tombazis o toj temi kaže:

“U prilično smo opsežnim konzultacijama s Pirellijem o tome kako napraviti korak naprijed s gumama. Želimo doći u poziciju da gume omogućuju utrkivanje, da no dolazi do izrazite degradacije pa da vozači moraju toliko razmišljati o čuvanju guma.”

“Mislim da smo tražili posve pogrešne stvari od Pirellija u prošle dvije godine. Visoka razina degradacije nije put kojim treba ići”, dodao je glavni tehničar Formule 1 Pat Symonds.

Iako žele izdržljivije gume, čelnici Formule 1 ističu da žele zadržati zaustavljanja u boksu kao uzbudljivi element utrka pa ipak nije cilj da gume traju “vječno”.

2. Kompetitivniji grid

Prošlotjedna Velika nagrada Velike Britanije bila je vrlo uzbudljiva utrka, ali ostaje činjenica da je u kvalifikacijama prvoplasirani Valtteri Bottas imao za više od tri sekunde bolje vrijeme od najsporijeg Roberta Kubice. Prema mišljenju Rossa Brawna, direktora Formule 1, to su prevelike razlike i jedan od ključnih segmenata novih pravila je izjednačavanje timova na gridu.

“Imamo tri momčadi koje u ovom trenutku mogu pobijediti u utrci. Kroz sljedećih nekoliko godina, Formula 1 bit će na mnogo boljem putu, gdje će jedna dobra, umjereno financirana momčad, moći stvoriti mnogo problema. To je ono što želimo.”

“Stavite li Charlesa Leclerca ili Maxa Verstappena u momčad sredine poretka, želja je da oni mogu napraviti razliku. U ovom trenutku to ne bi igralo ulogu”, kaže Brawn.

Kako bi se to ostvarilo, Brawn najavljuje aerodinamička pravila dizajnirana tako, da jedna momčad ne može otkriti određeni koncept s kojim bi uništila konkurenciju. Svjestan je Brawn da će to frustrirati aerodinamičke stručnjake, ali po njegovom mišljenju o tome ovisi boljitak sporta.

“Nakon relativne slobode koju sada imaju, bit će frustrirajuće, bez sumnje. Međutim, pravila će biti ista za sve pa ako netko odradi posao bolje od svih ostalih, to će se vidjeti, ali razlika neće biti dvije sekunde, nego dvije desetinke i to je ono što želimo u Formuli 1.”

Od drugih detalja u ovom području, spominje se još uklanjanje nekih pomagala za vozače, smanjivanje važnosti trkaćih inženjera za vrijeme utrke, a razmatra se i redukcija telemetrije, odnosno količine podataka koji se iz bolida šalju ekipi u boksu.

3. Bolidi koji izazivaju oduševljenje

Za čelnike Formule 1 važno je da bolidi ponovno budu atraktivni izgledom. Naravno, vremena po krugu su ključna, ali po mišljenju Tombazisa, estetiku se nikako ne smije zanemariti.

“Želimo da naš konačni proizvod bude estetski ugodan. Želimo bolide koji će izazivati određenu količinu strasti i oduševljenja i to treba biti dio nove Formule 1.”

Završni dizajn bolida još je daleko, budući da će konačni pravilnik biti objavljen tek u listopadu, a Tombazis je istaknuo da se još raspravlja o brojnim segmentima, posebno na dizajnu prednjeg krila. U isto vrijeme, Formula 1 želi čuti i mišljenje fanova.

“To nikad nije napravljeno. Želimo čuti od fanova što ih uzbuđuje u Formuli 1, a od onih koji su prestali gledati, želimo doznati zašto. Fanovi su prilično važan faktor pri određivanju budućeg smjera Formule 1”, rekao je Ross Brawn.

Također, čelnici sporta razmišljaju i o stazama na kojima će se u budućnosti voziti Formula 1. Prema riječima Brawna, nova utrka u Vijetnamu trebala bi predstavljati prvi test “nove filozofije o tome kojim bi smjerom Formula 1 trebala ići”.

4. Financijski održivo prvenstvo

FIA i Formula 1 ne samo da žele ograničiti budžete timova i postrožiti financijska pravila, već je cilj omogućiti timovima utrkivanje za manje novca. Zbog toga su u planu elementi koji bi trebali smanjiti troškove.

Standardizirani kotači, standardizirani kočioni sustavi, zabrana hidrauličkih sustava ovjesa, zabrana korištenja određenih egzotičnih materijala, standardizirani hladnjaci, “zamrznuta” specifikacija mjenjačkih kutija, standardizirana oprema za boks – sve navedeno trebalo bi smanjiti troškove timovima, ali o tome se još uvijek raspravlja prije donošenja konačnih pravilnika.

Također, vodstvo Formule 1 želi onemogućiti velike timove u tome da pobjeđuju one manje “na mišiće” zbog veće količine resursa.

“Veliki timovi ostat će veliki timovi, ali one marginalne napretke koje ostvaruju zato što na nekom projektu radi deset ljudi, umjesto dvoje, a onda to donese 5% bolje performanse, to se više neće raditi. Neće moći jer nastave li tako raditi, gubit će u nekim drugim područjima koja bi im mogla donijeti mnogo veća poboljšanja”, ističe Brawn.

Još se predlaže da plaće vozača i nekih ključnih ljudi u momčadima ne budu uključene u taj program kontroliranja troškova, a uključene vjerojatno neće biti niti marketinške aktivnosti.

“To je dobro za Formulu 1, to je dobro za sve”, kaže Brawn.

U sljedećih nekoliko mjeseci nastavit će se rasprave o svim navedenim segmentima, a aktivno bi trebali biti uključeni timovi i vozači. Također, FIA ima timove stručnjaka koji testiraju sve opcije u pravilima.

“Naša je želja učiniti Formulu 1 zabavnijom, dostupnijom i održivom iz komercijalne perspektive. Mislim da možemo posao odraditi strašno bolje nego do sada i to na svim područjima”, poručio je Ross Brawn.